Posłuchaj podkastu na..
Inwestowanie to coś innego niż wydawanie. Jeśli inwestujesz - masz z tego konkretny zwrot. Inwestować możesz pieniądze, ale i własny czas (jeśli tych pierwszych na początku nie masz zbyt wiele).
Jakie są inwestycje, które warto poczynić choćby już na samym początku rozwoju marki, budowania firmy?
Opowiem Ci o 4 takich rzeczach oraz wskażę, które z nich z perspektywy oceniam jako udane.
Kiedy się na nie zdecydować w Twoim przypadku?
To zależy. Jeżeli masz duże środki do dyspozycji, możesz znacząco przyspieszyć rozwój marki.
W przeciwnym wypadku na początku postawisz na proste rozwiązania.
Będziesz też inwestować więcej czasu, niż pieniędzy.
Zresztą, nawet jeżeli pieniędzy na inwestycje masz sporo, to nie pomoże, jeżeli nie będziesz mieć klarownej wizji oraz odpowiedzi na trzy bazowe pytania.
Czym jest Twoja marka? Czym zajmuje się i na czym będzie zarabiać Twoja firma?
Bo jeżeli to nie będzie dla Ciebie jasne, identyfikacja wizualna, kolory, logo nie będą spójne z tym, co chcesz przekazywać.
Strona www może być chaotyczna i mało informatywna.
Budżet reklamowy zostanie przepalony.
Tak więc – wszystko w swoim czasie, a w tym odcinku podpowiem Ci, kiedy będzie dla Ciebie najlepszy czas na decyzje finansowe.
1. Fundamenty marki oraz identyfikacja wizualna
Na początku, póki jeszcze nie masz pełnej, klarownej wizji na swoją markę – możesz ten temat „ogarnąć” osobiście. Przemyśleć, co Ci się podoba, jakie kolory i słowa oddają ducha Twojej marki, ducha tego, co masz do zaoferowania.
Gdy już działasz od jakiegoś czasu, inwestycja w płatną usługę identyfikacji wizualnej może być tym, co nie tylko doda profesjonalizmu temu, czym się zajmujesz, ale i ułatwi Ci pracę na co dzień. W końcu – łatwiej się tworzy, gdy nie trzeba wybierać spośród tysiąca motywów czy kolorów, wszystko jest automatycznie spójne i miłe dla oka.
2. Strona www
Ja osobiście postawiłam własną stronę www po roku od założenia działalności. Tak więc – owszem, nie trzeba własnej strony mieć. Na samym początku. Potem – jak najbardziej warto. Własna strona nie tylko dodaje marce profesjonalizmu i zaufania w oczach klientów, ale i pozwala ukazać Twoje portfolio czy załączyć darmowy, automatyczny moduł sklepowy.
Ja polecam Ci tutaj zbudowanie strony na systemie WordPress, który jest darmowy. Gdy dowiesz się, zobaczysz, jak takie strony działają, ich aktualizowanie czy drobne zmiany będą dla Ciebie bardzo proste. Możesz taką stronę stworzyć osobiście lub poprosić o to specjalistę. W obu przypadkach – warto najpierw samej przekonać się, jak takie strony wyglądają „od środka”. Dzięki temu dużo łatwiej będzie Ci się omawiało projekt z osobą, która się tym zajmie.
3. Płatne reklamy
Płatne reklamy na Facebooku? Jak najbardziej! Jest to inwestycja, która pozwala docierać do bardzo szerokiej grupy odbiorców, „na żądanie”, a ilość osób, którym pokaże się reklama limitowana jest jedynie zasobnością Twojej karty.
Jaki jest tu haczyk? Znów, nie polecam Ci inwestowania w reklamy od samego początku, jako pierwszą rzecz, którą zrobisz w ramach swojej marki. Jeśli nie zadbasz o fundamenty, nie zastanowisz się, czym w ogóle się zajmujesz i do kogo się kierujesz, możesz łatwo przepalić dowolny budżet reklamowy. Reklama jest bowiem skuteczna dopiero wtedy, gdy jest ciekawa i zachęcająca do kliknięcia. Ciekawa dla konkretnej grupy.
4. Wiedza i rozwój osobisty
Jaki procent Twoich miesięcznych wydatków stanowi grupa: wiedza i rozwój osobisty? A przecież jest to kategoria, która może Ci bezpośrednio przynieść nowe korzyści finansowe, i to w niedługim czasie. Owszem – w Internecie znajdziesz całe mnóstwo darmowych materiałów. Sama z wielu z nich korzystałam i korzystam.
Nie zmienia to faktu, że jeśli potrzebuję się czegoś w miarę szybko nauczyć, mieć wiedzę uporządkowaną – szkoda mi czasu na chodzenie po blogach i kanałach. Często bywa też tak, że darmowa wiedza się już nam „przejadła” – jest tego za dużo! Wtedy, żeby ruszyć z miejsca, potrzeba bardziej uporządkowanego procesu lub nawet wsparcia indywidualnego. To jedna z tych inwestycji, które polecam Ci najbardziej.
Podobał Ci się ten odcinek?
Zapraszam Cię do mojego najnowszego wydarzenia - miesięcznego kursu Letnia szkoła marki z pasją.
To wydarzenie otwarte dla każdego, letnie, relaksujące, ale zarazem dające Ci konkretne narzędzia do odkrycia własnej drogi i zastanowienia się, dokąd i jak tak naprawdę zmierzasz.
Do Letniej szkoły marki z pasją zapiszesz się przez stronę:
https://drogitworcy.pl/lsmp-zapis
Serdecznie Cię zapraszam do zapisu!