Budowanie marki w sieci - od czego zacząć?
Marka, działalność, obecność w sieci, biznes w internecie, blogowanie, zarabianie na swojej pasji – te słowa często są synonimami, choć oczywiście nie zawsze się ich użyje w tym samym kontekście.
Lubię słowo marka. Dzięki niemu widzę, jak działalność wygląda, z czym mi się kojarzy, kto ją reprezentuje i jakie ma zasady.
Często zakładając własną markę nie mamy jeszcze mocno sprecyzowane, co z tego wszystkiego ma wyniknąć. Tak naprawdę nawet nie wiemy, że właśnie markę zaczynamy tworzyć.
Twórca marki na samym początku nie musi mieć wytyczonego celu – czy to zarobkowego, czy to „zmieniania świata”. Bywa, że po prostu potrzebuje podzielić się z innymi tym, co w nim najlepsze, co w nim w środku siedzi.
Pewnego dnia przychodzi do głowy myśl: a może potraktować to wszystko tak bardziej na poważne, może by nawet zacząć na tym zarabiać?
Czy warto polegać na swojej motywacji?
Proces budowania naszej marki – zwłaszcza na początku – powinien być wsparty przez naszą silną motywację.
Dzielenie się sobą jest fajne, ale z czasem będzie zajmowało coraz więcej czasu. Zamiast przyjemności, pisanie kolejnego posta okaże się już tylko obowiązkiem.
Zastanów się – jaka jest Twoja motywacja? Czy wystarcza Ci uznanie i wdzięczność innych, czy też jednak (znając siebie dość dobrze) na dłuższą metę potrzebujesz czegoś więcej?
Dla wielu osób wystarczającą motywacją długoterminową jest możliwość zarobienia na swojej pasji. Dorobienia sobie do etatu, a może nawet – działanie „pełnoetatowe” i zarobki porównywalne lub większe od średniej krajowej?
Jak zacząć budowanie marki? - pierwsze 3-6 miesięcy
Koniecznością na sam początek będzie założenie własnego miejsca w sieci. Dawniej byłby to własny blog, ale w dzisiejszych czasach najprościej zacząć z własną stroną na Facebooku.
Do konta głównego można rozważyć założenie od razu grupy na Facebooku. Grupy praktycznie wyeliminowały internetowe fora – więc jeśli ktoś ma pytanie, zada je właśnie na jednej z tematycznych grup.
Jeśli czujesz, że to Instagram będzie Twoim głównym miejscem przekazu – ze względu na bardziej artystyczną formę – załóż tam konto – połączone od razu z Facebookiem. Postując nowe zdjęcia, wystarczy zaznaczać opcję postowania również na Facebooku – i w ten sposób jednocześnie docieramy do odbiorców obecnych właśnie tam.
Trzecia opcja to kanał na YouTube. Będzie to fajna opcja, jeżeli planujesz działalność, w której dużo się pokazuje, jak coś robić. Rozważ kręcenie filmów również jeżeli odpowiada Ci forma opowieści, „pogaduszek”.
Budowanie marki - kolejne 3 miesiące - 1 rok
coraz więcej osób zaczyna się interesować tym, co robisz. Następnym etapem – najpóźniej po 6 miesiącach (szybciej, jeśli podejdziesz sprawnie do tematu) powinno być zbudowanie Twojego „internetowego domu” w postaci własnej strony lub bloga.
Co, jeśli nagle Twoje profile w mediach społecznościowych zostaną zablokowane? Czy da się je odzyskać? No cóż, nie zawsze. Social media nie oferują również bardziej zaawansowanych narzędzi biznesowych, takich jak zapis na listę mailingową czy stworzenie portfolio. Własna strona to również możliwość własnego sklepu.
Czy założenie strony dużo kosztuje? Niewiele! O ile mamy czas, żeby zrobić to samemu – co nie zajmie więcej niż 3 dni. Strony takie jak wordpress.org oferują darmowe szablony do tworzenia ładnych i prostych w wykonaniu stron, za darmo. Jedyny koszt to domena i serwer, które w pierwszym roku zakosztują nie więcej niż 50 zł (później – 150-300 zł). Co więcej – jest nawet możliwość założenia darmowego sklepu – dzięki wtyczce Woocommerce.
Jesteś już na tym etapie? Świetnie! Już wkrótce napiszę, dlaczego strona internetowa jest taka ważna.
Budowanie marki - i co dalej? - planowanie po pierwszym roku
Ktoś, kto zakłada drugą i kolejną działalnośc, zaczyna etap planowania marki już na samym początku. „Nowicjusze” mają tu pod górkę: kto z nas wie od samego początku, czego ma się spodziewać? Jak wygląda w praktyce „własna działalność”? Albo – co właściwie chcielibyśmy robić?
Dlatego etap planowania nastąpi prawdopodobnie po około roku od rozpoczęcia Twojej działalności. To czas, kiedy trzeba porządnie przemyśleć unikalny plan dla Twojej marki – czym będzie się ona wyróżniać.
Jeśli jesteś właśnie w tym momencie, wiesz już, że jedne rzeczy wychodzą Ci lepiej niż inne. Jest to czas na to, żeby zastanowić się, co wybrać, a co z pełną świadomością i bez poczucia winy wyrzucić.
Na tym etapie można rozważyć jest przyłączenie się do programu rozwoju i wsparcia biznesu i marki. Dzięki doświadczeniu i pomocy mentora o wiele łatwiej jest zaplanować, co będzie wyróżniać Ciebie i Twoją markę, wszystko sobie uporządkować.