- Ekspert + Pasjonat
Oprócz pasji do tego, co robi, posiada też chęć niesienia pomocy i przekazywania swojej wiedzy. Jego blog lub kanał na YouTube to prawdziwa kopalnia wiedzy na temat dziedziny, w której się specjalizuje. Każda nowinka to dla niego wyzwanie, żeby ją jak najszybciej opisać.
- Ekspert + Odkrywca
To połączenie daje twórców, którzy skutecznie wprowadzają odbiorców na wyższy poziom zaawansowania. Potrafi znakomicie wytłumaczyć, pokazać cały proces, wymyślić innowacyjne sposoby na przekazywanie wiedzy lub nawet skonstruować nowe teorie i programy. W przypadku tego typu najlepiej sprawdzi się sprzedaż rozbudowanych, holistycznych kursów.
- Ekspert + Artysta
Oprócz dążenia do tworzenia piękna ten typ lubi też pokazywać innym, jak osiągnąć podobne artystyczne efekty – i czuje satysfakcję z tego, że ludziom się to udaje. Ekspert-Specjalista w połączeniu z Artystą sprawdzi się zaś w dziedzinach artystyczno-użytkowych (na przykład fotografia użytkowa).
- Ekspert + Organizator
Jest w stanie stworzyć kursy czy nawet całe programy, które przyciągają bardzo dużą grupę aktywnych użytkowników chętnych nauczyć się czegoś nowego. Docenia wartość nauki w formie kursu, w większej grupie, kiedy to sami uczestnicy pomagają sobie nawzajem, dzielą się pomysłami i motywują do pracy.
Ekspert – wyzwania
Chce pomóc każdemu
Ekspert-Mentor jest bardzo wyczulony na potrzeby innych, instynktownie wyczuwa ukryte pytanie o pomoc. Jeżeli ktoś nie wie, jak coś zrobić, i pyta o radę na przykład w grupie, Ekspert jest pierwszy, żeby mu pomóc, podpowiedzieć.
Czasem spędza w ten sposób wiele czasu, rozmawiając z daną osobą, cierpliwie tłumacząc, po czym orientuje się, że brakuje mu już czasu na jego własne sprawy.
Nie zawsze wie, jak się wyróżnić
Jest duża szansa, że oferowane przez Eksperta produkty, usługi są klasyczne, lecz również – niczym się nie wyróżniające. Bywa, że nie ma pomysłu na to, jak uatrakcyjnić swoją ofertę czy dobrze ukazać ją na zdjęciach. Obawia się podpatrywać pomysły innych osób, żeby nie zostać posądzonym o plagiat. To powoduje, że czasem ma blokadę twórczą oraz – zamiast stworzyć coś swojego – woli uczyć/wykonywać swój zawód na podstawie materiałów przygotowanych przez inne osoby.
Nie lubi się promować
Z natury jest bardzo praktyczny, nie lubi niczego robić na pokaz. Przeszkadza mu, że w dzisiejszym świecie tak wiele dzieje się wirtualnie – co zakłada, że należy promować siebie i swoją pracę, chwalić się nowymi projektami, inwestować w dobre zdjęcia i ciekawe teksty. Często jest introwertykiem, tak więc nie odnajduje się w przebojowym świecie social media.
Najchętniej pozostałby przy tym, co „najważniejsze”: bezpośredniej pomocy czy robieniu “dobrej roboty”. Tylko jak znaleźć potrzebujących bez pokazywania się w sieci?
Trudno mu zajmować się sprzedażą wiedzy
Jako że nie lubi rozgłosu, wszelkie formalności związane ze sprzedażą i zarabianiem nie są dla niego miłe. Wolałby, żeby ktoś inny się dla niego tym zajął. Jego wymarzonym sposobem na zarabianie byłoby po prostu świadczenie usług w jego wyuczonym zawodzie lub tworzenie wartościowych treści, na przykład napisanie książki lub przygotowanie kompleksowego kursu. Ktoś inny zajmowałby się promocją, znajdowaniem chętnych, wyceną i sprzedażą.
Ekspert – plan działania
Rozpoznajesz w sobie tę drogę? Zobacz, na czym się skupić:
- Grupa na Facebooku
Daj się poznać jako ekspert na grupach poświęconych Twojej niszy na Facebooku. Podstawą dla Ciebie będzie również stworzenie własnej grupy, na której będziesz mógł organizować szkolenia, podrzucać ciekawe materiały, robić spotkania informacyjne.
- Porady indywidualne
Nawiąż kontakt z osobami, które mogłyby skorzystać z Twojej wiedzy i spróbuj im pomóc – na początku choćby za darmo. Dowiedz się, czego oczekują i potrzebują Twoi potencjalni odbiorcy, a dopiero wtedy zastanów się nad przygotowaniem oferty.
- Kursy
To najefektywniejsza forma przekazywania wiedzy i pomagania większej liczbie osób naraz. Warto już na wczesnych etapach działalności pomyśleć o darmowych minikursach. Wraz z rozwojem Twoich umiejętności – przekształcisz je w płatne wydarzenia. Jeżeli nie wyobrażasz sobie siebie przed kamerą, możesz też na początek przygotować e-booka z poradami.
- Współpraca
Wykorzystaj każdą formę współpracy z innymi. Dzięki temu możesz skorzystać z tego, że ktoś inny Cię promuje, i nie musisz sam poświęcać na to zbyt wiele czasu.
- Drugi typ, połączenia
Rozwijaj „supermoce”, które daje Ci Twój drugi typ (patrz poprzedni akapit).
I co dalej, Ekspercie?
Najprawdopodobniej prowadzisz małą firmę lub nawet pracujesz w pojedynkę na własny rachunek. Żeby osiągnąć sukces, musisz być często „wieloma pracownikami w jednej osobie”.
Z drugiej strony, dzisiejszy świat internetu doradza, że w sieci należy być wszędzie.
Ja jednak wyznaję minimalizm biznesowy – świadome ograniczanie pewnych działań, umiejętne zlecanie tych, w których nie czujesz się pewnie, zajmowanie się tym, co wychodzi Ci najlepiej.
Możesz skupić się na jednej platformie, rozwijać tylko jedną linię produktów, inwestować w jeden typ usługi i – paradoksalnie – zauważyć, że Twoja praca przynosi o wiele lepsze efekty.
Jeżeli chcesz dostawać na bieżąco powiadomienia, dołącz do mojej listy mailingowej, zapisując się poniżej.