You are currently viewing Facebook czy Instagram?

Facebook czy Instagram?

Facebook czy Instagram?

W dzisiejszych czasach trudno by było znaleźć firmę, która by nie miała profilu w mediach społecznościowych. Większe z nich mają nawet całe zespoły odpowiedzialne za planowanie treści.

Osoby prowadzące działalność… cóż, na początku radzą sobie same 🙂 ale i tak jedną z pierwszych rzeczy, które robią, jest założenie konta na Facebooku lub Instagramie.

Decydując się na świadomą promocję marki w mediach społecznościowych, zazwyczaj zastanawiamy się nad dwoma głównymi kanałami – Facebookiem i Instagramem.

W tym wpisie piszę na temat tego,

  • czym różni się Facebook od Instagrama,
  • czy lepiej założyć konto na Facebooku, czy na Instagramie,
  • jak rozegrać obecność na obu platformach, jeśli nie masz zbyt wiele czasu na media społecznościowych.

Facebook (strona)

Działalność na Facebooku może polegać na prowadzeniu profilu (strony) firmy oraz założeniu i rozwijaniu tematycznej grupy. Obie te funkcje są bardzo mocnymi narzędziami marketingowymi, choć służą innym celom i w nieco inny sposób się je rozwija.

Dlaczego warto mieć Facebooka?

  • Bardzo łatwo jest go założyć. Kwestia 5 minut – i Twoja strona żyje!
  • Facebook ma ogromną bazę użytkowników – ponad 1.5 miliarda osób korzysta z niego codziennie!
  • Posty nie muszą być ze sobą powiązane.  Można  relacjonować wydarzenia, pokazać nowy produkt, sam proces wytwórczy, zdjęcia nie muszą do siebie pasować (choć oczywiście zawsze warto trzymać się konkretnego stylu)
  • Stronę można odszukać wpisując słowa kluczowe powiązane ze stroną w wyszukiwarce Facebooka
  • Facebook sam proponuje naszą stronę innym użytkownikom, na podstawie tego, co polubili do tej pory (dopiero od około 500 polubień strony)
  • Dobrze się go przegląda zarówno na komputerze, jak i na telefonie
  • Jest darmowy i oferuje bardzo wiele funkcji – takich jak tworzenie wydarzeń, dodawanie zdjęć do różnych folderów, własny „mini-sklep”

Co umożliwia strona firmy na Facebooku?

  • Można ją „reklamować” ją na tematycznych grupach na Facebooku (o ile regulamin grupy nie stanowi inaczej)
  • Umożliwia dodawanie zdjęć do tematycznych albumów – tworząc coś na kształt portfolio
  • Warto podpiąć przy niej własny „sklep”, w którym można wystawić przedmioty na sprzedaż. W wersji podstawowej funkcja „sklep” nie posiada zintegrowanej łączności z płatnościami, więc w celu zakupu należy skontaktować się, pisząc wiadomość do strony.
  • Idealnie sprawdza się, jeśli chcemy zorganizować wydarzenie, sprzedać na nie bilety i na bieżąco informować o przygotowaniach do wydarzenia.
  • Udostępnia jeden z najskuteczniejszych systemów reklamowych na świecie. Działa na potężnym, samouczącym się module Lookalike – który wyszukuje ludzi podobnych do naszych obecnych klientów
  • Pod stronę można podpiąć własną grupę – dla fanów naszej marki. Na takiej grupie można postować darmowe materiały, porady, wskazówki, konkursy. Taką grupę warto założyć i rozwijać już od samego początku.

Jakie są główne wady Facebooka?

  • Facebook jest bardzo chaotyczny graficznie, widok główny każdej z podstron, czy to sekcji prywatnej, czy biznesowej często się zmienia. W widoku strony jest dużo treści, podpowiedzi, nachalnych sugestii, co znacząco utrudnia nawigację
  • Często ma awarie, nie można na nim stuprocentowo polegać – na przykład funkcja planowania postów rzadko działa jak należy
  • Nie ma żadnej naturalnej konkurencji, a ze względu na jego powszechność i ogrom użytkowników nie można go zignorować. Chcąc czy nie chcąc musimy dostosowywać się do jego zasad.
  • Trzeba mocno kombinować, żeby promować dzięki niemu treści zewnętrzne (chyba że za to zapłacimy!)

Facebook jest dość chaotyczny graficzny

 

Na Instagramie ważna jest spójność i zachowanie estetyki

Instagram - jak wygląda platforma, czy warto go mieć

  • Instagram jest o wiele bardziej „estetyczny” – platforma kładzie dużo większy nacisk na piękne zdjęcia, mniejszy na treść
  • W związku z powyższym sprawdzi się idealnie dla Artystów i biznesów opartych na sprzedaży ładnych przedmiotów
  • Głównym formatem na Instagramie są Kwadratowe zdjęcia – trzeba wziąć to pod uwagę podczas kadrowania. Wbrew pozorom można też dodawać zdjęcia lekko pionowe lub w innych formatach, ale w widoku „siatki” na profilu będą one wyświetlane jako kwadraty.
  • Na Instagramie do posta trzeba zamieścić zdjęcie, nie da się natomiast umieścić linka zewnętrzego
  • Powyżej 10 000 użytkowników dostajemy dodatkowe funkcje – takie jak umieszczenie linka zewnętrznego na zdjęciu
  • Posty promuje się za pomocą „hashtagów” (czyli słów-kluczy, które mają na początku krzyżyk (np. #szydełko #lalkanaszydełku #kochamszydełko). Wpisuje się je bezpośrednio po treści posta.
  • Dla prawidłowego rozwoju konta konieczna jest wiedza, jak dobrać hashtagi, które hashtagi są obecnie popularne i najchętniej obserwowane
  • Odpowiednikiem „polubienia” strony jest to, że inny użytkownik „obserwuje” (follow) konto
  • Instagram jest bardzo prosty w obsłudze, po prostu przewija się posty na stronie głównej, można posty tylko „polubić” – dać „serduszko”, lub skomentować je
  • Służy głównie do przeglądania na telefonie
  • Bardzo prosty graficznie, strona profilowa zawiera tylko podstawowe informacje, może przekierowywać użytkownika na jedną dowolną stronę internetową
  • Instagram nie ma za wiele opcji, służy po prostu do przeglądania zdjęć
  • Dodawane zdjęcia powinny do siebie pasować, bardzo ważna jest tak zwana „siatka” widoczna po wejściu na Twój profil
  • Można zaznaczyć opcję, żeby od razu post ukazał się również na Facebooku
  • Instagram również ma dużą bazę użytkowników (pół miliarda każdego dnia), za to według badań jego użytkownicy są dużo bardziej zaangażowani

Instastories - relacje na Instagramie

Na Instagramie można tworzyć tzw. relacje – trwają one 24H. Składają się z one z krótkich filmików, kilku zdjęć, które można przewijać, dodawać do nich różne graficzne elementy. Sprawdzają się idealnie, kiedy zdajemy rzeczywistą relację, na przykład z wydarzenia, z procesu powstawania czegoś. Taką relację można też od razu opublikować na Facebooku.

Tworzenie relacji z poziomu strony na Facebooku też jest możliwe, ale dużo mniej poręczne.

Sekcja "Bio" Instagrama

Sekcja BIO jest jedynym, bardzo małym miejscem gdzie można zamieścić jakieś informacje o sobie. Jest ograniczona co do ilości znaków, pozwala też podać tylko jeden link do zewnętrznej strony (da się to obejść, linkując do strony Linktree, która potem „rozdziela” zainteresowanych użytkowników).

W sekcji tej jest też widoczna siatka zdjęć – Instagramowe portfolio. Ponieważ Instagram to medium wysoce wizualne, patrząc na siatkę użytkownik w jednej chwili wyrabia sobie pojęcie, czy ma do czynienia z czymś dla niego wartościowym.

Aplikacje do planowania postów i "siatki"

Każda osoba, która traktuje działalność na Instagramie poważnie, powinna oprócz samego Instagrama zainstalować aplikację do planowania siatki postów. Taką aplikacją jest na przykład Preview, z której sama korzystam. Jest ona darmowa w zakresie, który jest wystarczający.

Dzięki tej aplikacji można z wyprzedzeniem przygotować sobie plan publikacji tak, aby wszystkie elementy Instagramowej „siatki” były spójne, pasowały do siebie, ładnie się układały. 

Estetyczna siatka jest jednym z najważniejszych powodów, dla którego nowa osoba postanawia obserwować konto – jest jakby wizytówką całego profilu. Prowadzenie ładnej i spójnej siatki narzuca pewne ograniczenia kolorystyczne i stylistyczne. W utrzymaniu spójności pomagają filtry (ustawień) dostępne w większości narzędzi do obróbki zdjęć. Poziom wyżej zaś są tak zwane presets, czyli konkretny zapis ustawień światła, efektów, ekspozycji, które nakładają się automatycznie na nowoobrabiane zdjęcie. Jedną z najlepszych aplikacji do obróbki zdjęć na Instagramie jest darmowa Adobe Lightroom, oferująca wgranie lub zapisanie własnego zestawu ustawień.

Wady Instagrama

  • praktycznie obowiązkowe dbanie o jakość zdjęć, spójność postów i estetyczną siatkę zdjęć
  • nie oferuje zbyt wielu funkcji o działaniu komercyjnym
  • dużo trudniej niż na Facebooku jest pozyskać nowych obserwujących

Facebook czy Instagram - którą platformę wybrać?

  • Każde z nich działa najlepiej, jeżeli „postuje się” regularnie. Jeśli nie masz na to czasu, wybierz na początek tylko jedno z nich! Jeżeli nie postujesz regularnie, obydwie platformy będą ograniczać widoczność Twoich postów.
  • Jeżeli wolisz zamieszczać ładne, wręcz artystyczne zdjęcia, dbać o stylistykę, wybierz Instagram
  • Jeżeli podchodzisz do działalności w social media hobbistycznie i nie chcesz spędzać dużo czasu w Internecie, nie utrzymasz regularności postowania, nie widzisz potrzeby w utrzymywaniu spójnego stylu, wybierz Facebooka
  • Jeżeli wolisz „komunikować się” z odbiorcami i zdjęcia nie są dla Ciebie najważniejsze, wybierz stronę na Facebooku.
  • Jeżeli potrzebujesz wielu funkcji, chcesz założyć sklep, organizować wydarzenia, tworzyć i moderować własne grupy tematyczne wybierz Facebook.
  • Jeśli całkowicie nie wiesz, które z nich bardziej Ci odpowiada, załóż oba konta na próbę. Bardzo szybko zorientujesz się, które z nich bardziej Ci odpowiada
Strategia DRG na Pinterest (3)

Facebook i Instagram - czy można je rozwijać równocześnie?

Jedną z funkcji „ułatwiającej życie” zapracowanej osobie jest możliwość postowania jednocześnie na Facebooku i Instagramie (należy zaznaczyć taką opcję przy postowaniu na Instagramie). Czy to się sprawdza?

  • dla niektórych osób działa to bardzo dobrze jako poszerzenie grona odbiorców jeśli główną platformą jest Instagram. Część osób nie ma Instagrama i jedyny sposób, żeby nas obserwować, jest polubienie powiązanego konta na Facebooku.
  • postach instagramowych nie da się dodać linku – więc trzeba je inaczej sformułować
  • Na Instagramie najlepiej wyglądają zdjęcia kwadratowe lub delikatnie pionowe, format idealny na Facebooka to zdjęcia trochę wyższe
  • Post z Instagrama zamieszczony automatycznie na Facebooku też będzie miał charakterystyczne hashtagi, których na Facebooku tak często się nie używa. Można je potem ręcznie z posta na Facebooku usunąć poprzez edycję posta – inaczej z góry będzie wiadomo, że post jest prostą „kalką” z Instagrama
  • Jeśli te same osoby obserwują nas na obu platformach, może je denerwować, że widzą dany post dwa razy.

Głównym dylematem będzie możliwość dotarcia do nowej grupy odbiorców (pierwszy podpunkt powyżej) a pojawianie się zbyt często innym (ostatnia kropka). Nie martwiłabym się jednak tym drugim – algorytmy na tyle ograniczają widoczność, że możliwość dotarcia do osoby „na dwa sposoby” jest plusem – daje większą szansę, że dana osoba post zobaczy.

Jeżeli jednak mamy czas na rozwój obu mediów „tak jak należy”, jestem za personalizowaniem treści na każdą platformę z osobna. Wygląda to o wiele bardziej autentycznie, ponieważ jest dostosowane do specyfiki danego medium.