Na poprzedniej stronie opisałam system pięciu Dróg Twórcy. Na tej zaś opisuję szczegółowo drogę Odkrywcy.
Czy jesteś Odkrywcą? Dowiesz się, czytając ten wpis.
Odkrywca:
- w czym jest najlepszy
- połączenia z innymi drogami
- wyzwania
- optymalny plan działania.
Po czym poznać Odkrywcę?
- Różni się od innych ludzi, nie lubi chodzić utartymi ścieżkami.
- Pracowity, uparcie dąży do celu. Jeśli sobie coś postanowi – prędzej czy później osiągnie cel.
- Indywidualista, trudno mu się dopasować do tego, co lubią i czego chcą inni.
Odkrywca lubi to, co nieoczywiste, inne. Ograne pomysły, schematy – to nie dla niego. Największą radość sprawia mu robienie czegoś zupełnie nowego, udowadnianie światu, że „da się inaczej”.
Jest mistrzem w pogłębianiu konkretnego tematu. Tworzy całe serie, warianty, dodatki. Instynktownie czuje, co pasuje do jego „kolekcji”.
Najbardziej lubi ten moment, gdy wpadnie mu do głowy nowy pomysł i może natychmiast ruszyć do jego realizacji.
Jego produkty, usługi są bardziej skomplikowane i wyrafinowane od innych, za to zachwycają pomysłowością, bogactwem szczegółów, niebanalnymi rozwiązaniami. A przede wszystkim – są jedyne w swoim rodzaju!
W czym jest najlepszy?
Odkrywca nie lubi banału, czegoś, co już zostało opisane w każdy możliwy sposób – jego największą pasją jest odkrywanie nowego. Dlatego sprawdza się w niszowych dziedzinach, łatwo stając się naturalnym przewodnikiem w temacie.
Jego odkrywczość przenosi się często i na inne obszary. Miewa najbardziej innowacyjne pomysły na to, jak zaprezentować ofertę oraz w jaki sposób docierać do nowych odbiorców.
Odkrywca w połączeniu z innymi typami
Większość z nas idzie przeważnie więcej niż jedną drogą (przeważnie są to dwie drogi główne i jedna ścieżka). To na styku tych dwóch dróg powstają najlepsze pomysły.
- Odkrywca + Ekspert
To połączenie daje twórców, którzy skutecznie wprowadzają odbiorców na wyższy poziom zaawansowania. Potrafią znakomicie wytłumaczyć skomplikowaną technikę. Odkrywcy-Eksperci są w stanie tworzyć multidyscyplinarne kursy, w których wykorzystują kreatywne sposoby na przekazywanie wiedzy.
- Odkrywca + Pasjonat
Osoby o tym połączeniu prowadzą blog lub kanał na YouTube, który jest bardzo wyspecjalizowany, wręcz niszowy. Bardzo głęboko wchodzą w temat, są (lub aspirują do bycia) prawdziwymi specjalistami w swojej dziedzinie – nawet o randze światowej. Dają tak wielką wartość za darmo, że nierzadko klienci sami ustawiają się w kolejce po ich produkty premium.
- Odkrywca + Artysta
Wizualni mistrzowie danego tematu. Oprócz tego, że tworzą rzeczy niespotykane, kreatywne i do tego użyteczne, robią to niesamowicie pięknie i estetycznie. Wywołują zachwyt w oczach odbiorców, prawdziwy efekt „wow”.
- Odkrywca + Organizator
Osoby o tych typach są na najlepszej pozycji, żeby wprowadzać całą społeczność na nowe tory, pokazywać niekonwencjonalne formy działania, nauki i współpracy. Są bardzo kreatywne w organizowaniu ciekawych wydarzeń, konkursów czy wyzwań. Najlepiej odnajdują się, prowadząc webinar lub uczestnicząc w dużej konferencji.
Odkrywca – wyzwania
Zbyt skomplikowana czy zbyt trudna oferta
Pasja w kierunku oryginalności może sprawić, że Odkrywca… przedobrzy. Stworzy coś na tyle trudnego lub niszowego, że nie znajdą się „śmiałkowie”, żeby to wypróbować. A tymczasem dużo prostsze pomysły, produkty mało oryginalne sprzedają się jak świeże bułeczki (co bardzo Odkrywcę denerwuje). Być może Odkrywca powinien czasami popatrzeć na swoją ofertę oczami odbiorców i świadomie zrezygnować z trudniejszej, efektowniejszej opcji.
Brak promowania marki
W naturze Odkrywcy nie leży chwalenie się czy popisywanie. Z drugiej strony zdaje sobie sprawę z tego, jak dobre są jego produkty czy usługi. Bywa, że wierzy (choćby podświadomie), że dobra oferta sama się obroni i odbiorcy sami się znajdą. Zapomina, że w dzisiejszych czasach marka bez przynajmniej odrobiny promocji może przejść całkowicie niezauważona – choćby ze względu na ograniczające algorytmy mediów społecznościowych i naprawdę sporą konkurencję.
Zbyt dużo pomysłów
Jeżeli odkrywczość Odkrywcy przenosi się również na inne obszary (jest on raczej generalistą niż specjalistą), to prawdopodobnie miewa… za dużo pomysłów. Chciałby wypróbować każdą ciekawą strategię, technikę, kanał promocji czy sprzedaży. Próbuje kręcić filmy, robić quizy, prowadzić blog i profil na Instagramie. W rezultacie rozdrabnia swoją energię i żadne z powyższych działań nie przynosi spodziewanych efektów.
Odkrywca – plan działania
Jesteś Odkrywcą? Zobacz, na czym powinieneś się skupić:
- Wybór niszy
Dobrze przemyśl, jaka nisza Cię fascynuje, oraz określ jej granice. Dobrze przemyślana nie jest ani za wąska, ani za szeroka (bo wtedy nie będzie już niszą). Warto już na tym etapie zastanowić się, czym Twoja oferta będzie dodatkowo się wyróżniać.
- Skupienie
Planując kolejne projekty, wybieraj tylko jeden na jakiś czas, i jemu poświęcaj większość swojej energii. Pracując nad obecną ofertą, doskonal swoją technikę oraz umiejętności przekazywania wiedzy, pokazywania Twojej oferty w użyciu. Skupiaj się na dodatkowych filmach czy materiałach pokazujących wszystkie zalety produktu, miej na uwadze jakość zdjęć i czytelność opisu.
Postaraj się o opinie o Twoich produktach.
- Kursy
Zastanów się, czy wokół Twojej oferty nie dałoby się zaproponować kursu, na przykład uczącego, jak użyć Twojego produktu. Poszerzaj kontekst. Możesz zaproponować tematyczny e-book. Dzięki temu znacznie więcej osób „odważy się” na Twoją ofertę główną. Ponieważ Twoje produkty są bardziej niszowe i niespotykane, warto dawać darmowe „próbki” – które zachęcą bardziej tradycyjne osoby do spróbowania czegoś nowego.
- Projekty
Masz dużo energii do realizacji projektów i jesteś bardzo pracowity, jeśli przyświeca Ci konkretny cel. Myśl od razu na większą skalę. W Twoim wypadku ćwiczenia typu „jak wyobrażam sobie mój biznes za pół roku, za 2 lata” będą wyjątkowo korzystne.
- Drugi typ, połączenia
Rozwijaj „supermoce”, które daje Ci Twój drugi typ (patrz poprzedni akapit).
I co dalej, Odkrywco?
Najprawdopodobniej prowadzisz małą firmę lub nawet pracujesz w pojedynkę na własny rachunek. Żeby osiągnąć sukces, musisz być często „wieloma pracownikami w jednej osobie”.
Z drugiej strony, dzisiejszy świat internetu doradza, że w sieci należy być wszędzie.
Ja jednak wyznaję minimalizm biznesowy – świadome ograniczanie pewnych działań, umiejętne zlecanie tych, w których nie czujesz się pewnie, zajmowanie się tym, co wychodzi Ci najlepiej.
Możesz skupić się na jednej platformie, rozwijać tylko jedną linię produktów, inwestować w jeden typ usługi i – paradoksalnie – zauważyć, że Twoja praca przynosi o wiele lepsze efekty.
Jeżeli chcesz dostawać na bieżąco powiadomienia, dołącz do mojej listy mailingowej, zapisując się poniżej.