Drogi Twórcy – PASJONAT

Na poprzedniej stronie opisałam system pięciu Dróg Twórcy. Na tej zaś opisuję szczegółowo drogę Pasjonata.

Czy jesteś Pasjonatem? Dowiesz się, czytając ten wpis.

Pasjonat dzieli się na dwa podtypy: Bloger i Youtuber.

Bloger sprawdza się lepiej w pisaniu, jest bardziej introwertyczny, docelowo może zarabiać na współpracach, na własnych e-bookach lub wydać drukowaną książkę.

Youtuber woli kręcić filmy, ma bardziej ekstrawertyczny charakter, może zarabiać na współpracach lub opracować kurs online.

Pasjonat:

  • w czym jest najlepszy,
  • jakie ma połączenia z innymi drogami,
  • jakie stoją przed nim wyzwania,
  • jaki jest dla niego optymalny plan działania.
 

Po czym poznać Pasjonata?

  • Spontaniczny, żywiołowy, kocha dobrą zabawę, nie jest materialistą.
  • Jeśli w coś wchodzi, to całym sobą, oddaje temu całe swoje serce.
  • Do życia podchodzi z dystansem i uśmiechem, czasem nie traktuje rzeczy wystarczająco poważnie.

 

Pełen życia, całkowicie oddaje się temu, w co wierzy. Interesuje go wszystko w obrębie jego pasji. Jeżeli w coś „wsiąknie”, brak mu czasu nawet na bardziej przyziemne sprawy.

Najbardziej lubi odpocząć po ciężkim dniu, oddając się swojemu hobby lub zastanawiając się, o czym napisać kolejny post/wpis na bloga lub nakręcić następny film.

Swoją pasją zaraża inne osoby: ciekawie się go czyta i ogląda. Zależy mu, żeby promować ciekawe inicjatywy, chętnie przygotuje zestawienie, przeprowadzi wywiad, zrobi recenzję, zbierze opinie.

W czym jest najlepszy?

Gdy poczuje, że odkrył prawdziwą pasję, wchodzi w temat naprawdę głęboko, chce poznać wszystkie aspekty swojego hobby. Ma świetne pióro albo świetne gadane, tworzenie ciekawych treści przychodzi mu z absolutną łatwością.

Mniejszą wagę przykłada do kwestii materialnych. Nie zależy mu bardzo, żeby bezpośrednio na swojej działalności zarabiać. Dużo od siebie daje za darmo, nie oczekując zbyt wiele w zamian. Zarabia (zazwyczaj po długim czasie od rozpoczęcia działalności) na współpracach z markami lub wydając kursy i książki (jeżeli w końcu zdecyduje się je przygotować i oferować).

Pasjonat w połączeniu z innymi typami

Większość z nas idzie przeważnie więcej niż jedną drogą (przeważnie są to dwie drogi główne i jedna ścieżka). To na styku tych dwóch dróg powstają najlepsze pomysły.

  • Pasjonat + Ekspert

Oprócz pasji do tego, co robi, posiada też chęć niesienia pomocy i przekazywania swojej wiedzy. Jego blog lub kanał na YouTube to prawdziwa kopalnia wiedzy na temat dziedziny, w której się specjalizuje. Każda nowinka to dla niego wyzwanie, żeby ją jak najszybciej opisać.

  • Pasjonat + Odkrywca

Jego blog czy kanał na YouTube jest bardzo wyspecjalizowany, wręcz niszowy. Bardzo głęboko wchodzi w temat, może stać się prawdziwym przewodnikiem po swojej dziedzinie. Może mieć bardzo innowacyjne pomysły albo mieć ich zbyt dużo, więc trudno mu się wtedy na coś zdecydować.

  • Pasjonat + Artysta

Najprawdopodobniej prowadzi wysublimowany blog lub kanał na YouTube, na którym oprócz tematów związanych z jego niszą pojawiają się fragmenty jego własnego życia. Jest bardzo ambitny. Lubi – świadomie lub nie – zadziwiać ludzi, wzbudzać ich podziw. Osobowość influencera.

  • Pasjonat + Organizator

Jest towarzyski, zauważa moc, jaka tkwi we współpracy z innymi twórcami. Uwielbia przeprowadzać wywiady, koordynować wydarzenia, organizować zloty, konferencje, jednoczyć ludzi i popularyzować swoją dziedzinę.

Pasjonat – wyzwania

Spadki motywacji

Jego największym wrogiem jest tymczasowy spadek motywacji. Każdy doświadcza go od czasu do czasu, ale u Pasjonata może on znaczyć, że twórca całkowicie porzuci projekt i zacznie pasjonować się czymś nowym, zupełnie innym.

Trudność ze zmaterializowaniem pracy

Na blogu, YouTubie na początku trudno cokolwiek zarobić. Jeżeli Pasjonat podejdzie do nich w sposób niematerialistyczny, ma większe szanse na powodzenie w przyszłości. Blogi i filmy zarabiają przede wszystkim na płatnych reklamach, poleceniach (programach afiliacyjnych), sponsorowanych odcinkach, wreszcie – na sprzedaży kursów, ale do tego trzeba mieć już pewną pozycję.

Brak spójności i dbałości o wygląd

„Dobre treści same się obronią?” Niestety, nie w dzisiejszych czasach, kiedy konkurencja jest coraz większa. Czasami wystarczy dobór ładnego szablonu, trzymanie się tych samych, prostych czcionek i jasnych, przyjemnych kolorów, a odbiór bloga jest o poziom lepszy. W przypadku YouTube`a ważne są na przykład spójne „okładki” filmów, intro, delikatna muzyka w tle, nowoczesny i nowatorski sposób ujęcia tematu.

Niepromowanie bloga, brak pozycjonowania

Jeszcze kilka lat temu wystarczyło wrzucać treści, a czytelnicy/widzowie sami się znajdowali. Dziś odbiorcy mają mniej czasu na czytanie, za to o wiele większy wybór treści. Podstawą udanego blogu czy kanału jest wiedza o tym, jak blog/kanał promować w mediach społecznościowych oraz co to jest pozycjonowanie (SEO) – dobór odpowiednich tematów, tytułów, tagów i słów kluczowych w opisach.

Pasjonat – plan działania

 

Jesteś Pasjonatem? Zobacz, na czym powinieneś się skupić:

  1. Blog lub YouTube

Jeżeli nie masz jeszcze bloga lub kanału na YouTubie, prawdopodobnie rozpiera Cię energia, żeby jeden z nich założyć. Jedno z nich jest (lub będzie) dla Ciebie najważniejszym źródłem przekazu i ujściem dla Twojej kreatywności.

  1. Wygląd

Poświęć chwilę, żeby wymyślić dla swojej marki charakterystyczne elementy – chwytliwą nazwę, kolory, czcionki, logo (znak wodny), ładny szablon do blogu. Dzięki temu wszystko będzie wyglądać spójnie, a Ty zaoszczędzisz czas na zastanawianie się, jakie elementy stosować w danej chwili.

  1. Rozwój

Regularność w publikowaniu jest bardzo ważna dla utrzymania kontaktu, algorytmów i pozycjonowania – lepiej jest postować raz na tydzień regularnie, niż kilka razy w tygodniu, a potem miesiąc przerwy. Jeżeli masz z tym trudność, przygotuj materiał „na zapas”, a potem tylko publikuj w odpowiednim czasie.

Załóż listę mailingową, dzięki temu będziesz informować odbiorców o nowych postach czy filmach.

Urozmaicaj treści: rób wywiady, zestawienia, recenzje, cykle.

Rozwijaj konto na Facebooku lub Instagramie w tym samym celu – pomogą Ci one dotrzeć do większej liczby osób.

  1. Stabilizacja

Blog czy YouTube też mogą zarabiać. Warto pomyśleć o programach afiliacyjnych, płatnym polecaniu czy umieszczeniu na blogu/kanale płatnych reklam. Docelowo możesz zaproponować widowni kurs online pogłębiający oferowaną wiedzę z blogu/kanału na YouTubie.

  1. Drugi typ, połączenia

Rozwijaj „supermoce”, które daje Ci Twój drugi typ (patrz poprzedni akapit).

I co dalej, Pasjonacie?

Najprawdopodobniej prowadzisz małą firmę lub nawet pracujesz w pojedynkę na własny rachunek. Żeby osiągnąć sukces, musisz być często „wieloma pracownikami w jednej osobie”.

Z drugiej strony, dzisiejszy świat internetu doradza, że w sieci należy być wszędzie.

Ja jednak wyznaję minimalizm biznesowy – świadome ograniczanie pewnych działań, umiejętne zlecanie tych, w których nie czujesz się pewnie, zajmowanie się tym, co wychodzi Ci najlepiej.

Możesz skupić się na jednej platformie, rozwijać tylko jedną linię produktów, inwestować w jeden typ usługi i – paradoksalnie – zauważyć, że Twoja praca przynosi o wiele lepsze efekty.

Jeżeli chcesz dostawać na bieżąco powiadomienia, dołącz do mojej listy mailingowej, zapisując się poniżej.