Stworzenie e-booka z instrukcją wykonania jakiejś kreatywnej rzeczy jest łatwiejsze, niż myślisz. Wystarczy program tekstowy lub graficzny, pewien stały układ - Twoje treści i zdjęcia - i gotowe!
W tym wpisie opowiem Ci o wszystkim, co powinno się znaleźć w Twojej własnej instrukcji DIY, którą następnie możesz oferować poprzez swój profil social media lub poprzez Etsy. Już za chwilę poznasz kolejne kroki powstawania takiej instrukcji oraz co z nią zrobić, gdy będzie gotowa.
Jak wygląda hobbistyczna instrukcja wykonania jakiejś rzeczy DIY ("zrób-to-sam")?
Instrukcja (wzór, schemat) wykonania danej rzeczy to taki miniprzewodnik, jak zrobić coś samemu w domu, co wygląda jak rzecz, którą udało nam się stworzyć.
Podstawowymi elementami instrukcji są:
- okładka (w postaci ładnego zdjęcia wykonywanej rzeczy),
- spis wszystkich niezbędnych i opcjonalnych materiałów,
- legenda, jeżeli stosujemy skróty (warto stosować takie powszechnie używane w danej niszy),
- kolejne etapy powstawania danej rzeczy z dokładnym opisem, zdjęciami i schematami,
- podziękowanie za skorzystanie z instrukcji oraz informacja o naszych pozostałych wzorach.
Opcjonalnie można też w instrukcji zamieścić linki do filmików instruktażowych, jeżeli dany fragment jest trudniejszy do wytłumaczenia. W tym celu można założyć sobie osobne konto na platformie YouTube, gdzie umieszczamy filmy pomocnicze jako Niepubliczne.
Co takiego możesz zaprojektować, żeby potem stworzyć z tego instrukcję?
Idealnym pomysłem na instrukcję jest stworzenie jednej, pojedynczej rzeczy. „Dodatkowe punkty” dostaniesz, jeżeli będzie to rzecz praktyczna, nadająca się na prezent lub na ozdobę do domu.
Możesz zobaczyć, jakiego rodzaju instrukcje są już oferowane w Twojej niszy oraz co podoba się najbardziej. Do takich inspiracji polecam Ci stronę etsy.com – po prostu wpisz nazwę swojej niszy oraz słowo instrukcja. Krótka lub dłuższa wizyta na Etsy da Ci dość konkretne rozeznanie, jak to wygląda. Zachęcam Cię nawet do zakupienia paru interesujących Cię instrukcji, aby zobaczyć, jak taki dokument wygląda od środka.
Ważne! Dobra inspiracja jest daleka od plagiatu. Twoje dzieło powinno znacząco odbiegać od rzeczy proponowanych przez innych sprzedawców. Nie możesz też jako tematu instrukcji wziąć postaci „na licencji” – na przykład z bajek Disneya. Na Etsy znajdziesz takie instrukcje, ale są one tam umieszczane wbrew prawu, a sprzedawca ryzykuje usunięciem sklepu.
Inspiruj się tym, jak dana instrukcja wygląda, jaki ma układ, jak można zrobić coś lepiej, ładniej – natomiast nie imituj danej rzeczy gotowej we własnej intrukcji.
Jak "spisać instrukcję", czyli przenieść ją do pliku na komputerze?
Podczas projektowania danej rzeczy zapewne będziesz tworzyć ręczne notatki. Gdy przyjdzie pora zapisać je na komputerze, masz do wyboru parę opcji, parę programów.
Ja osobiście tworzę moje wzory w programie Word – dobrze mi się z nim współpracuje, jestem do niego przyzwyczajona, Word posiada wiele funkcji. Niemniej jednak obecnie Word jest programem płatnym i jeśli nie masz na niego licencji, warto rozważyć inne rozwiązania.
Całkowicie darmowy program to Dokumenty Google, do którego możesz się zalogować, posiadając darmowe konto Google. Przygotowałam dla Ciebie niespodziankę: w tym artykule umieszczam link do mojego prostego, minimalistycznego szablonu takiej właśnie podstawowej instrukcji stworzonej w programie Dokumenty Google. Znajdziesz w nim podpowiedzi, co w instrukcji powinno zostać zawarte. Szablon jest przygotowany pod instrukcję wykonania szydełkowej zabawki – Ty dostosuj to pod wykonanie rzeczy z Twojej niszy. Zacznij od podzielenia projektu na pojedyncze etapy.
Dla osób obeznanych z programem Canva polecam tworzenie pięknych wizualnie instrukcji właśnie za pomocą Canvy. Aby ułatwić sobie zadanie, możesz zakupić dowolny zestaw szablonów e-booka z Etsy. Opowiadam o tym w osobnym filmie na YouTube.
Pierwsza instrukcja gotowa - i co teraz?
Gratulacje!
Jeżeli plik Twojej pierwszej instrukcji jest gotowy, trzeba ją będzie przetestować.
Testy to nic innego, jak przesłanie pliku osobom zainteresowanym, by spróbować zrobić to, co udało Ci się zaprojektować. W ramach testów ustalasz pewien limit czasowy na test oraz co chcesz otrzymać w wyniku testu. Najczęściej będzie to ładne zdjęcie gotowej rzeczy oraz wypiskę wszelkich błędów i uwag odnośnie wzoru.
Gdy instrukcja jest przetestowana, możesz zacząć ją oferować klientom. W social media wystarczy poinformować o możliwości zakupu.
Na niektórych grupach na Facebooku (gromadzących osoby zainteresowane daną niszą) można się bezpośrednio reklamować, ogłaszać z ofertą zakupu instrukcji.
Trzecią opcją jest sprzedaż instrukcji na Etsy. Wystarczy zrobić parę ładnych zdjęć, napisać opis oferty i po założeniu sklepu na tej platformie – zacząć oferować pliki do pobrania.
Krok dalej: minikursy online
Mimo że instrukcja jest czymś prostym do wykonania, niewiele więcej wysiłku sprawi Ci przygotowanie minikursu na bazie Twojej instrukcji.
Jest to coś, co polecam Ci na „następne razy”, gdy będziesz mieć już opanowany sam sposób tworzenia instrukcji.
Minikurs online trwa zazwyczaj 2-4 tygodnie. W najprostszej formie odbywa się on na osobnej grupie na Facebooku. Co parę dni na grupie pojawia się kolejna część kursu, w postaci instrukcji DIY podzielonej po prostu na cztery lub więcej części. Możesz całość wzbogacić o dodatkowe filmy instruktażowe, wcześniej nagrane, lub krótkie spotkania na żywo. Jak sama nazwa wskazuje – jest to minikurs, więc nie jest konieczne tłumaczenie wszystkich technik od tych najbardziej podstawowych – pokazujesz/opisujesz jedynie to, co niezbędne do wykonania danej rzeczy.
Dlaczego docelowo warto pomyśleć o minikursach? Jest to forma dużo ciekawsza dla odbiorców i oferująca dodatkowe wartości, takie jak poczucie wspólnoty, działania w grupie. Dzięki ograniczeniom czasowym (konkretny dzień startu; motywacja, by ukończyć daną część przed pojawieniem się następnej) dużo więcej osób jest chętnych na wzięcie udziału w takim wydarzeniu. Ja i znajome mi osoby tworzące minikursy odnotowujemy dobre kilka razy więcej osób chętnych na wykonanie danej rzeczy, gdy jest ona oferowana w postaci minikursu zamiast pojedynczej instrukcji.
Jak z instrukcji przygotować minikurs? Jak rozkręcić sklep na Etsy? Jak dotrzeć do większej liczby odbiorców?
Polecam Ci na to dwa sposoby.
Pierwszy sposób: po prostu próbować, małymi krokami.
Wiesz już, w jaki sposób się za to zabrać. Zacznij od małych rzeczy: przygotuj krótką instrukcję na coś bardzo prostego. Aby „oswoić się” z ludźmi, możesz zorganizować (choćby raz) klasyczne warsztaty stacjonarne. W tym artykule opisuję, jak zabrać się właśnie za takie warsztaty.
Każdy kolejny „minikrok” to dowiedzenie się, jak zrobić kolejną rzecz, jak to robić za każdym razem nieco lepiej..
Drugi sposób: możesz dołączyć do grupy osób, które chcą nauczyć się tego razem, mieć całą wiedzę zebraną w jednym miejscu. Zdobywać informacje tydzień po tygodniu, w przyjemnym tempie, które nie przytłacza.
Jeśli zdecydujesz się na ten drugi sposób, serdecznie zapraszam Cię do mojej Akademii marki z pasją (edycja Warsztaty, minikursy online i sprzedaż na Etsy).
W ramach Akademii przedstawiam każdy aspekt rozpoczęcia zarabiania na pasji. W przeciągu 3 miesięcy jesteś w stanie zdobyć całą niezbędną wiedzę oraz umiejętności, aby zmotywować się do działania, „wyjść do ludzi” i zacząć zarabiać na tym, co lubisz najbardziej.
Pokażę Ci krok po kroku, jak wszystko ustawić, jak wymyślić fajny pomysł na warsztaty czy minikurs, jak przejść przez „technikę”, jak ustawić promocję wydarzenia na Facebooku czy w 5 minut zaprojektować piękny baner czy grafikę posta ogłaszające minikurs.
Akademia jest programem ze wsparciem – podczas jej trwania pozostajesz ze mną w stałym kontakcie i możesz zadawać mi dowolne pytania odnośnie Twojej sytuacji.
Wszystkie szczegóły odnośnie Akademii znajdziesz na tej stronie (kliknij tu albo w grafikę):