You are currently viewing Własna strona – Twój dom w internecie

Własna strona – Twój dom w internecie

Dlaczego warto założyć własną stronę www?

Czy budujesz internetowy dom na piaszczystej plaży?

Założenie konta w mediach społecznościowych jest takie proste! 5 minut i masz darmową stronę na Facebooku, konto na Instagramie. Prowadzenie profili również nie zajmuje wiele czasu: wybierasz zdjęcie, jeden klik i nowy post, informacja lub ogłoszenie idzie w świat.

Wiele marek zatrzymuje się na poziomie mediów społecznościowych.

Może i Ty całą swoją popularność opierasz na polubieniach, poleceniach, udostępnianiach postów, czasami reklamie w tematycznych grupach, i jest Ci z tym dobrze. Nawet na myśl Ci nie przyjdzie, że warto by wykupić domenę i założyć własną witrynę.

A co, jeśli pewnego dnia Twoje konto zostanie... zablokowane?

Albo Facebook całkowicie zmieni zasady gry, zlikwiduje niektóre funkcje. Jeszcze bardziej utnie organiczne zasięgi. Zamknie działalność, zostanie zablokowany w Polsce, hakerzy wywołają awarię stulecia. Być może trzy ostatnie scenariusze wydają Ci się mało prawdopodobne, ale takie sytuacje się zdarzają!

Platforma Tik Tok z dnia na dzień została zablokowana przez rząd w Stanach (choć akurat potem go odblokali). Popularny serwis Garmin padł ofiarą cyberprzestępców, którzy za ponowne jego uruchomienie zażądali parę milionów dolarów okupu. Pandemii i jej skutków dla tylu firm chyba też nikt nie przewidywał

Ograniczenia mediów społecznościowych

Twoja strona to Twój własny, solidny dom na skale. Konta w mediach społecznościowych – to dom na piasku. Może będzie stał przez lata, a może – przez kaprysy losu – zmiecie go duża fala?

Twoja własna witryna będzie Ci służyć wiernie i przez lata. Dokładnie tak, jak sobie ją wymarzysz, dokładnie tak, jak ją sobie zaplanujesz. Możesz od czasu do czasu ją „remontować”, zmieniać styl – w miarę jak ewoluuje Twoja marka i umiejętności, dodawać nowe funkcje – jak choćby możliwość zakupu bezpośrednio z poziomu strony.

Twoja strona pokazuje się w Google. Jeżeli umieszczasz w jej treści kluczowe frazy (takie jak na przykład fotografia wizerunkowa Kraków), wyświetli się ona osobie, które realnie szuka i potrzebuje takiej usługi.

Jeżeli zarabiasz na swojej wiedzy, Twoja strona pomoże Ci rozwinąć listę mailingową. Dobrze zrobiony e-mail marketing jest uważany obecnie za najskuteczniejszą formę sprzedaży kursów i e-booków. Jeśli chcesz w ten sposób zarabiać, bez własnej witryny się nie obejdziesz.

Marka posiadająca własną stronę – wygląda o wiele bardziej profesjonalnie

Na intuicyjnie zrobionej, prostej stronie można znaleźć wszystko, co potrzebne, żeby rozpocząć współpracę: portfolio, dane kontaktowe, szczegóły oferty i cennik. Zamieścisz szczegóły przebytych szkoleń, opiszesz Twoją specjalizację, pokażesz próbkę Twojej wiedzy i umiejętności. O tym przeczytasz już za chwilę, w akapicie o portfolio i o budowaniu pozycji eksperta.

Czy w ogóle warto w ogóle inwestować czas w media społecznościowe?

Facebook, grupy na Facebooku czy Instagram to bardzo użyteczne narzędzia, i faktycznie – są całkiem wystarczające na pierwsze miesiące działalności. Zwłaszcza jeżeli jeszcze nie do końca jesteś pewna, co chcesz robić, kto będzie Twoim odbiorcą, czy w ogóle nadajesz się do własnej działalności. W momencie, kiedy już masz to wszystko poukładane, jesteś pewna, że chcesz w markę zainwestować swój czas – własna strona to najbardziej logiczny „następny krok” w rozwoju.

Czy własna strona jest droga? Ile właściwie kosztuje stworzenie własnej witryny lub bloga?

Być może w głowie pojawia Ci się teraz myśl: własna strona za dużo kosztuje. Sama tak na początku myślałam. W praktyce przez pierwszy rok za serwer i domenę zapłacisz nie więcej niż 50-100 zł*. Na niej umieścisz darmowy szablon z systemu WordPress.org. Dwa dni działania, wdrażania się – i Twoja strona będzie gotowa. W internecie jest naprawdę wiele darmowych samouczków, jak przejść przez ten proces, sama też opiszę wkrótce ten proces (więc nie zapomnij wpadać na blog co jakiś czas). Alternatywą jest zlecenie postawienia strony na wordpressie komuś innemu (myślę, że spokojnie za 500 zł znajdziesz chętnych).

*po roku koszt domeny i serwera wzrasta do 200-300 zł / rok, ale jeśli potraktujesz projekt „własna strona” poważnie (według wskazówek z tego wpisu), będzie to nadal bardzo udana inwestycja.

Czy można również za darmo założyć sklep internetowy?

Po zainstalowaniu wtyczki „Woocommerce”, dostajesz nawet możliwość dodawania na stronę produktów i sprzedawania ich (w połączeniu z technologią płatnościową jak Przelewy24). To wszystko – również za darmo. Płacisz dopiero, jeśli potrzebujesz bardziej wymyślnych wtyczek lub rozwiązań.

Moj strona jest robiona właśnie na szablonie w systemie WordPress.org. Dla drugiej działalność, którą prowadzę, zrobiłam całkiem darmowy sklep Woocommerce – możesz go zobaczyć tutaj. W wersji bezpłatnej wystarczy – z naddatkiem – dla każdej małej marki. Umożliwia nawet dodawanie produktów cyfrowych, takich jak kursy i e-booki. Klient może je pobrać od razu po zakupie i wpłacie, bez naszego w tym udziału

Galeria / portfolio – dzięki własnej stronie pokażesz, jakie piękne i wartościowe rzeczy tworzysz

Jeżeli Twoja marka opiera się na dawaniu wartości wizualnej: jesteś fotografką, projektujesz strony, tworzysz grafiki albo logo, właściwe ukazanie Twojego portfolio na Facebooku będzie trudne. Wprawdzie pojedyńcze posty prezentują się całkiem dobrze, ale już sama galeria nie jest przejrzysta. Trudno tworzyć w niej kategorie, trudno nawet ją odnaleźć. Trochę lepiej jako portofolio prezentuje się siatka Instagrama, za to na tej platformie możliwość opisania naszych specjalizacji, wyrażenia siebie słowem jest bardzo ograniczona.

Pięknie zaprezentowane portfolio to pierwsza rzecz, na którą patrzę, kiedy sama szukam specjalisty w temacie. Jest to zdecydowanie najciekawsza część oferty.

Na własnej stronie bez problemu stworzysz zakładki, kategorie, przejrzyste galerie i „karuzele” zdjęć. Co więcej, „dekorujesz” swój internetowy dom tak, jak tylko chcesz, za pomocą Twojego unikalnego brandingu (logo, kolorów marki, ulubionych czcionek i własnych elementów dekoracyjnych).

Jak wygląda portfolio / sekcja opinii na stronie, które przyciąga nowych klientów?

Wystarczy jedna osobna zakładka! Nazwij ją po prostu PORTFOLIO, ZAUFALI NAM, OPINIE O KURSIE.

W przypadku portfolio po kliknięciu niech pojawi się galeria z okładkami Twoich realizacji, w które można się wklikać. Takie kliknięcie ujawni szczegóły sesji, najciekawsze ujęcia, opinię klienta.

Przykładowa strona z opiniami na temat kursu, programu zawiera zdjęcie polecającej osoby oraz krótki cytat o tym, w jaki sposób pomogłaś tej osobie osiągnąć zamierzone efekty.

Pozycja eksperta – pokaż się jako profesjonalista, który zna się na tym, co robi

Przypuśmy, że szukasz osoby, która wykona dla Ciebie określoną usługę – zdjęcia wizerunkowe. Jeżeli zależy Ci na konkretnym efekcie: profesjonalnej sesji, dopasowanej do Ciebie i Twojej marki, komu zaufałabyś bardziej?:

  1. osobie, która publikuje na Facebooku w miarę ładne zdjęcia od czasu do czasu (czasem raz na parę miesięcy) i właściwie nic więcej nie wiesz na jej temat, czy
  2. osobie, która ma pięknie zaprojektowaną stronę, na niej portfolio osób, które skorzystały z jej porad, a poza tym… fajnie rozwiniętą zakładkę blog, zawierającą kilka lub więcej artykułów na tematy związane z jej profesją?

Wszyscy chcemy pracować z pasjonatami. Ludźmi, którzy rzeczywiście kochają, to co robią, i znają sie na tym. Na bieżąco doszkalaja się, jeżdżą na branżowe wydarzenia.

Wyobraź sobie, że nasza pani fotograf opisze proces powstawania zdjęć biznesowych krok po kroku: opowie, jak to najpierw dokładnie wypytuje klientkę o oczekiwania, potem określa styl marki, dobiera korzystne dla jej urody kolory i proponuje ciekawy stylistycznie lokal na zdjęcia.

W innym wpisie opowiada historię klientki, z którą współpracowała, i opisuje rozwiązania, na które się zdecydowała w jej przypadku.

Czytając takie wpisy (nie musi być ich tak dużo!), ja osobiście czuję, że decydując się na współpracę, będę dobrze zaopiekowana, zadowolona z rezultatów.

Nie wspominając o tym, że osobie podchodzącej do swej marki profesjonalnie – po prostu jestem skłonna więcej zapłacić, jestem świadoma wartości, którą mi ona oferuje.

Przykładowe wpisy na stronę, które zbudują Twoją pozycję eksperta. Małym wysiłkiem – wielkie efekty.

Być może blogowanie nie jest Twoją mocną stroną (albo po prostu nie za bardzo masz na to czas). Ale co powiesz na to, że wystarczy 3-5 wpisów i Twoja strona znacząco urośnie w oczach odbiorców jako wizytówka profesjonalnej marki?

Będą to artykuły na temat tego, na czym na pewno się znasz. Co konkretnie proponuję?

  1. Opisz Twój proces twórczy. Bez względu na to, czym się zajmujesz, czy oferujesz produkt, czy usługę, ludzi bardzo interesuje, jak to robisz.
  2. Pokaż, jaka jest Twoja specjalizacja, co Cię najbardziej „kręci”, co zadecydowało, że to akurat ta rzecz. Znowu – ludzie lubią czytać o emocjach, które Tobą kierują, chcą widzieć, że robisz to z pasją, dlaczego akurat Ty znasz się na tym lepiej od innych.
  3. Opisz historię jednego klienta. Czy zdarzył Ci się wyjątkowy, bardzo zadowolony klient? Opisz całą drogę, jaką razem przebyliście. Jak do Ciebie trafił, na czym mu zależało, czego się z Tobą nauczył i jakie efekty osiągnął.

Tak zwane study case są zawsze bardzo interesujące dla Twojej publicznośći, pozwalają odbiorcy emocjonalnie się do Cienie zbliżyć.

Jeśli działasz w branży, którego główną wartością jest obraz, grafika, a nie sama treść i wiedza, tego rodzaju wpisy powinny na stałe zagościć na Twoim blogu.

(mała podpowiedź: jeżeli dopiero zaczynasz, paru bardzo zadowolonych klientów znajdziesz, oferując swoją usługę… za darmo, w ramach budowania portfolio…)

Strategia DRG na Pinterest

Kto najbardziej skorzysta na posiadaniu własnej strony?

Tak naprawdę… absolutnie każdy. Własnej strony nie polecam jedynie w przypadku, kiedy działalność traktujesz hobbistycznie, tak aby „zająć czymś czas” i w głębi duszy nie zależy Ci na rozwoju marki. Wystarcza Ci obecna liczba zleceń lub zamówień ze względu na Twoje ograniczenia czasowe, a nawet jeśli ta by się zmniejszyła – Twój świat się „nie zawali”, nie polegasz na swojej działalności jak na konkretnym źródle dochodów.

Jeżeli jest inaczej – zdecydowanie bezpieczniej i korzystniej dla Ciebie, zwłaszcza na dłuższą metę, będzie zbudowanie Twojego internetowego domu, a nie wynajmowanie miejsca w sieci u kapryśnego Facebooka czy Instagrama.