W dzisiejszym wpisie opowiadam o opłatach, jakie czekają Cię, jeżeli planujesz założyć i prowadzić sklep na Etsy. Dowiesz się, ile faktycznie kosztuje sprzedaż na Etsy i przeliczysz, czy opłaca Ci się otworzyć własny sklep.
To mini przewodnik po opłatach i kosztach dla początkujących w sprzedaży na Etsy, ale i dla osób, które chcą mieć większą kontrolę nad swoimi finansami. Poruszam w nim kluczowe zagadnienia takie jak opłaty na Etsy, jakie koszty są związane z prowadzeniem sklepu, oraz ile ogółem kosztuje sprzedawanie na tej platformie.
Dowiesz się nie tylko, jakie są prowizje na Etsy, ale również jak obniżyć te koszty oraz prowizje. Odpowiem na pytanie, czy na Etsy są opłaty abonamentowe. Zaczynajmy!
1. Opłata za założenie sklepu - 15 EUR
Pierwsza opłata, która pojawiła się niedawno, to opłata na start, czyli opłata za założenie sklepu. Z tego, co wiem, póki co nie pokazuje się ona jeszcze wszystkim, ale najprawdopodobniej już w najbliższych miesiącach każdy nowy sklep będzie musiał zainwestować na start 15 €. Jest to, moim zdaniem, dobra opłata, odsiewająca osoby, które nie są jeszcze przekonane, że chcą tam działać i nie traktują tego zbyt poważnie. Etsy jest naprawdę zasypane takimi sklepami. Tak więc płacisz jednorazowo 15 € i możesz zaczynać sprzedaż na Etsy.
2. Opłata za wystawienie / odnowienie oferty - 0.20 EUR / ofertę
Kolejna opłata, która pojawia się już na początku, to opłata za wystawienie oferty. Aby założyć sklep, trzeba co najmniej jedną taką ofertę od razu wystawić, a to kosztuje 20 centów za jedną ofertę.
Od razu podpowiem, że jeżeli chcesz 40 takich ofert na start gratis, mam coś dla Ciebie.
Z tym linkiem możesz otworzyć sklep i już na start dostać 40 wystawień lub odnowień, tak więc koniecznie zapisz tę stronę w Zakładkach na później.
Opłata jest pobierana za wystawienie lub odnowienie oferty w momencie, gdy coś się sprzeda, lub upłyną cztery miesiące, wtedy oferta się odnawia i pobierana jest kolejna opłata 20 centów.
3. Opłata za wypłatę pieniędzy z Etsy Payments - 4% + 0.30 EUR
Następna opłata na Etsy, to opłata za wypłatę zarobionych pieniędzy z tak zwanego Etsy Payments. Opłaty za przelew pieniędzy są różne dla różnych krajów. Dla Polski jest to opłata 4% plus 30 centów od każdego przelewu na Twoje konto.
Jeśli mamy ustawione przelewy raz na tydzień, to od kwoty na koncie zostanie pobrane 4% oraz jednorazowo 30 centów. Aby zaoszczędzić, możemy ustawić wypłaty raz na miesiąc, wtedy będziemy rzadziej płacić tę stawkę 30 centów.
Jest też opłata za przewalutowanie, już nie pobierana przez Etsy, ale przez Twój bank. Wiele osób decyduje na dodanie konta walutowe w euro do sklepu na Etsy zamiast klasycznego konta złotówkowego, wtedy tej opłaty się nie ponosi.
4. Prowizja od sprzedaży - 2,5-6,5 %
Prowizja od sprzedaży na chwilę obecną wynosi 6,5%. W momencie sprzedaży Etsy pobiera 6,5% za swoje usługi – za to, że pomogło znaleźć nam klienta.
Tę opłatę można jednak obniżyć aż do 2,5% korzystając z linku Share & Save, który wysyłamy potencjalnym kupującym przez social media lub klientom poznanym poza Etsy. Program nazywa się Share & Save i promuje ściąganie do Etsy osób z zewnątrz.
Link do Twojego sklepu, który podajesz zainteresowanym osobom to po prostu nazwasklepu.etsy.com. Jest to naprawdę fajna okazja, żeby zaoszczędzić.
5. Prowizja od sprzedaży z Offsite Ads - 15% od udanej sprzedaży
Następna opłata, która może się pojawić, to prowizja za tzw. offsite ads, wynosząca aż 15%. Etsy inwestuje w reklamy w różnych miejscach w sieci, np. Google, bez gwarancji rezultatu – może być tak, że nic się nie sprzeda, i wtedy Etsy traci. My płacimy dopiero, gdy reklama odniesie skutek. Jest to fajna opcja dla małych sklepów, o ile nie działają one na bardzo niskich marżach. Zresztą, małe sklepy mogą z niej dobrowolnie zrezygnować.
W przypadku dużych sklepów, które sprzedają ponad 10 000 EUR rocznie, opłata wynosi 12% i nie ma możliwości jej wyłączenia.
6. Etsy Ads - dobrowolny budżet między 1-50 USD dziennie
Na Etsy można włączyć reklamy Etsy Ads, z budżetem od 1 do 50 dolarów dziennie, na jedną ofertę, kilka ofert lub cały sklep. Nie będę teraz poruszać tego tematu dzisiaj – dopóki nie ustawisz sklepu jak należy, nie ma za bardzo sensu ich włączać. Jeśli natomiast wszystko już działa jak należy, możesz spróbować z reklamami Etsy.
7. Koszty wysyłki i pakowania
Jeśli prowadzisz tradycyjny biznes i sprzedajesz produkty fizyczne, dojdzie koszt wysyłki i pakowania. Warto z góry przejrzeć oferty i zobaczyć, ile kosztuje wysyłka za granicę.
Temat wysyłki omówiłam w osobnym filmie.
Opłat jest sporo, więc warto zajrzeć do kalkulatora opłat, który znajdziesz na dole tego artykułu. Kalkulator ten daje ogólne pojęcie, jaka powinna być cena, żeby sprzedaż się opłacała.
Opłaty na Etsy - jak je obniżyć?
I teraz, jak możemy obniżyć opłaty na Etsy?
Jakie są techniki stosowane przez sprzedawców na Etsy, którzy prowadzą odnoszące sukcesy sklepy?
1. Etsy Share & Save oraz promowanie sklepu w social media
Pierwsza sprawa to wspomniany już wcześniej program Share & Save, czyli promowanie sklepu poza samym Etsy. Bardzo wiele odnoszących sukcesy sklepów, jeśli nie wszystkie, promują swoje produkty również w social media lub za pomocą newslettera. Pomysłów jest wiele.
Za każdym razem, gdy wspomnisz w social media, że dany produkt jest wystawiony na Etsy, na przykład w relacji na Instagramie lub poście na Facebooku, i podasz link z programu Share and Save, prowizja ze sprzedaży wyniesie jedynie 2,5%.
To dość spora oszczędność, a także podwójna inwestycja, ponieważ jeśli Etsy zauważy, że mamy sprzedaż danego produktu pochodzącą z zewnątrz, platforma będzie pokazywała te produkty kolejnym osobom, tym razem już z samego Etsy.
2. Sklep i ceny Premium
Drugi sposób to traktowanie swojego sklepu jako Sklep Premium. Klienci na Etsy są nieco inni niż klienci gdzie indziej; są w stanie wydać więcej. Dlatego, jeśli zastanawiasz się, jakie powinny być ceny twoich produktów, przede wszystkim przejrzyj, co już jest oferowane na Etsy i jakie są ceny tych produktów.
Być może nastawiasz się na sprzedaż w takich cenach, powiedzmy, polskich, a okazuje się, że na Etsy można za te rzeczy wziąć dużo więcej.
Częsta strategia wielu sklepów, także tych sprzedających w setkach tysięcy, to ustalanie ceny Premium na swoje produkty, z założeniem, że nie jest to docelowa cena, ponieważ często włączają promocje. Wiele sklepów na Etsy działa właśnie w ten sposób, włączając co chwila promocje sięgające nawet 30-50%, zwłaszcza jeśli sprzedają produkty cyfrowe. To czysta psychologia sprzedaży – wiele osób kupuje produkty, gdy są na promocji.
3. Proste, tańsze produkty o wysokiej marży
Kolejną metodą na sukces na Etsy jest skierowanie się ku produktom wysokomarżowym. Nie musisz oferować czegoś bardzo skomplikowanego; być może jesteś w stanie tworzyć coś prostego, co nie zajmuje dużo czasu, ale cena będzie na tyle atrakcyjna, że dobrze na tym zarobisz.
Nie musisz przeliczać swojego czasu na godziny. Ustal cenę rynkową lub taką, którą uważasz za słuszną, nawet jeśli wykonanie produktu zajęło ci niewiele czasu.
Jedna z moich klientek ma sklep, który odnosi sukces dzięki jednemu rodzajowi produktu, który jest łatwy do wykonania, ale ze względu na modę na minimalizm, nadal na jej proste kolczyki jest wiele chętnych osób, w cenach, które ją satysfakcjonują.
4. Pakiety zamiast pojedynczych przedmiotów
Jeszcze jedną taktyką jest tworzenie pakietów ofert. Na przykład, jeśli sprzedajesz coś drobnego i wysyłka za każdym razem przedmiotu za 10 zł się nie opłaca, być może jesteś w stanie sprzedawać pakiety tych rzeczy, np. pięć za 50 zł.
Produkty można łączyć w warianty logiczne. Na przykład, sprzedajesz biżuterię, masz pasujący naszyjnik i bransoletkę – stwórz produkt wariantowy, co bardziej opłaca się sprzedażowo.
5. Sprzedaż produktów cyfrowych zamiast fizycznych
Ostatni sposób, który ci proponuję, to sprzedaż produktów cyfrowych zamiast fizycznych. Tutaj marża jest 100%, a wszystko dzieje się pasywnie. Przykłady plików sprzedawanych na Etsy to wszelkiego rodzaju pliki graficzne oraz instrukcje wykonania rzeczy – e-booki i tutoriale „zrób to sam”.
Ja osobiście sprzedaję instrukcje wykonania szydełkowych zabawek i każda sprzedaż jest dla mnie na plus, mimo opłat.
Więcej na ten temat opowiadam w innym filmie na moim kanale:
Sklep na Etsy - czy to się opłaca?
Czas podsumować, czy warto sprzedawać na Etsy.
Moim zdaniem – warto, o ile mieścisz się w jednej z trzech grup:
- Sprzedajesz produkty premium,
- Sprzedajesz proste produkty o wysokiej marży,
- Sprzedajesz produkty cyfrowe.
To nie jest miejsce dla osób, które chcą zorganizować „wyprzedaż garażową” i tanio i szybko pozbyć się rzeczy, które stworzyły na przestrzeni lat.
Sprzedaż na Etsy ma sens, jeżeli traktujesz swój sklep jak mały biznes (który z czasem wcale nie musi być taki mały, jak pokazują przykłady osób o dziesiątkach i setkach tysięcy sprzedaży!)
Mam nadzieję, że temat opłat jest teraz dla ciebie jasny.
Jeśli interesuje cię coś więcej, niż sam start na Etsy:
- chcesz zaoszczędzić czas i sobie frustracji związanej z tym, że „nie wiesz, jak”,
- chcesz poznać najbardziej skuteczne techniki sprzedaży na Etsy, które pozwalają rozwinąć sklep do dziesiątek i setek tysięcy sprzedaży,
- lubisz mieć wszystko w jednym miejscu, po kolei, tak że wystarczy przejść przez kolejne lekcje, a wszystko stanie się jasne,
- potrzebujesz wiedzy na temat fotografii na Etsy, wysyłki i opłat celnych, a także dowiedzieć się, jak dać się na Etsy znaleźć,
to zapraszam Cię na stronę drogitworcy.pl/etsy-kurs. Już dziesiątki osób założyło dzięki niemu skutecznie zarabiający sklep na Etsy (przeczytaj opinie zadowolonych klientów i klientek):
Kalkulator opłat na Etsy
Kalkulator opłat na Etsy, przygotowany przez Alura.io, to przydatne narzędzie, dzięki któremu obliczysz, ile faktycznie zarobisz na swoich produktach, jeżeli ustalisz konkretną cenę. Dla Polski jeden parametr jest nieco wyższy (płacimy 4% zamiast 3% za tak zwane Processing fee, opłatę przy przelewie zarobionych pieniędzy z Etsy payments do naszego banku).