W dzisiejszym wpisie chciałabym opowiedzieć o tym, jak upewnić się, że Twój produkt odniesie sukces na Etsy. Przedstawię ci uniwersalny plan rozpisany na 6 kroków, który sama zawsze stosuję, gdy ktoś zgłasza się do mnie z prośbą o analizę, czy rzeczywiście to, co chce oferować, ma szansę na Etsy. Przejdźmy przez to razem.
Zapewniam cię, że po tym wpisie (i zastosowaniu rad) Twoja pewność odnośnie tego, czy masz szansę na Etsy, wzrośnie co najmniej kilkukrotnie. Nazywam się Daria Robbe i zawodowo zajmuję się wspieraniem w zakładaniu sklepów i sprzedażą na Etsy. Zaczynajmy!
Krok 1. Zrób research
Zacznijmy od najważniejszej rzeczy – od zrobienia tzw. researchu, czyli sprawdzenia, czy to, co chcesz oferować, już ktoś sprzedaje na Etsy. Wiele osób trafia do mnie z nadzieją, że skoro czegoś jeszcze nie widziałam na Etsy, to z pewnością będzie to świadczyć o sukcesie. Jednak nie zawsze tak jest.
Czasami danego produktu nie ma, bo po prostu się na Etsy nie sprzedaje lub się to nie opłaca. Oczywiście można myśleć, że warto spróbować i w wielu przypadkach tak właśnie będzie – produkt może się okazać hitem. To absolutnie nie jest przeciwwskazanie, ale dobrze, jeśli można łatwo opisać, do czego dany produkt służy.
Przykładowo, jeśli chciał(a)byś sprzedawać – powiedzmy – zegary zrobione z muszli (oczywiście najpierw upewniając się, że to legalne 😉 ), to najpierw trzeba sprawdzić, czy takie zegary są już dostępne na Etsy.
Być może nie ma w tym momencie dokładnie takich zegarów, jaki ja planuję (i mało kto szuka konkretnie zegaru z muszli, bo nie wie, że takie istnieją), ale mogę opisać produkt jako po prostu oryginalny zegar w stylu marynistycznym. Wówczas ktoś szukający wyjątkowego zegaru, niekoniecznie konkretnie z muszli, może uznać, że to świetny pomysł na prezent.
W takiej sytuacji jak najbardziej można spróbować. Natomiast, jeśli produkt jest czymś, czego nie do końca wiadomo, do czego służy – na przykład jest jakąś dekoracją, którą sam twórca nie wie nawet, gdzie można by było postawić – może to być trudniejsze do sprzedaży.
Im bardziej coś jest użytkowe, tym łatwiej to sprzedać, bo ktoś zawsze będzie szukał zegara, lustra, czy innych rzeczy, które po prostu potrzebuje. Jeżeli tworzymy oryginalne rzeczy użytkowe, szanse na sprzedaż wzrastają kilkukrotnie. Ważne jest, aby sprawdzić, czy konkretny produkt już istnieje na Etsy oraz spróbować go opisać, np. jako zegar z muszli.
Jeśli taki produkt rzeczywiście już jest, można od razu zweryfikować, czy się sprzedaje. Można to sprawdzić, obserwując, ile dany sklep ma sprzedaży, co jest widoczne na Etsy, a także za pomocą dodatkowych narzędzi, które pokazują, ile sprzedaży takich produktów jest.
Krok 2. Znajdź 5 "modelowych" sklepów lub ofert
Jeśli widzisz, że coś podobnego już się sprzedaje, to jest to dobre zielone światło – najprawdopodobniej będzie szansa, by wbić się w tę niszę. Jeżeli nie ma zegarów z muszli, można sprawdzić inne kategorie, np. oryginalny zegar albo zegar w stylu marynistycznym.
Postaraj się znaleźć co najmniej pięć sklepów lub ofert, które są maksymalnie zbliżone do tego, na czym Ty chcesz zarabiać – a jednocześnie odnoszą sukcesy. Najlepiej zbadać jedno i drugie, bo warto poświęcić czas na research.
Zastanów się, dlaczego te sklepy odnoszą sukces. Prześledź je, zobacz, czy mają świetne zdjęcia, czy może jeden ma świetne zdjęcia, a drugi niekoniecznie, ale mimo to sprzedaje.
No i przykładowo okazuje się, że dany sklep ma na stronie link do social media, a w social mediach 100 000 obserwujących. Takie wnioski detektywistyczne warto wysnuwać i zapisywać. Im bardziej dokładny research zrobisz, tym zwiększasz swoje szanse na sukces, wiesz, na co zwracać uwagę. To nie chodzi absolutnie o kopiowanie, ale jeśli ktoś dobrze radzi sobie w social mediach, my też możemy założyć taki kanał i również osiągnąć sukces. To nie jest żadna tajemna wiedza.
Jeżeli ktoś ma świetne zdjęcia i fajny styl, to nie oznacza, że trzeba kopiować ten styl jeden do jednego, ale można zauważyć, że dobre pomysły na zdjęcia mogą także przynieść nam sukces.
Krok 3. Pomyśl nad własnym wyróżnikiem
Kolejna sprawa – pomyśl nad własnym wyróżnikiem. Co będzie u ciebie taką unikalną cechą? Nie musisz mieć genialnych zdjęć i jednocześnie 100 000 obserwujących, bo często wystarczy jedno lub drugie
Oczywiście im więcej tych elementów, tym lepiej, zwłaszcza w bardziej konkurencyjnych niszach. Jeśli chcesz się wyróżnić w mocno obleganej niszy biżuterii, to trzeba będzie zadbać o kilka rzeczy – nie tylko o piękne zdjęcia, ponieważ standard w tej niszy jest już bardzo wysoki. Prawdopodobnie prowadzenie social media będzie wręcz obowiązkowe, żeby się przebić.
Może także być konieczne zawężenie tematu, na przykład oferowanie biżuterii w stylu marynistycznym z muszelkami i perełkami, albo tematycznej biżuterii z owocami, jeśli to jest aktualnie modne. Własny unikalny styl pomoże ci wyróżnić się na tle konkurencji.
Chodzi o to, żeby Twoje produkty nie sprawiały wrażenia, że są takie same jak te, które można kupić w chińskich sklepach, tylko dwa razy droższe. Klient powinien mieć jasny powód, dlaczego warto wybrać właśnie twoje produkty.
Krok 4. Zrób rozeznanie na Instagramie
Możesz zrobić rozeznanie również na Instagramie. Jest to szczególnie ważne dla rzeczy, które są aktualnie bardzo modne. Na przykład, jeśli obecnie króluje biżuteria z koralików w kształcie owoców, widzisz to na Instagramie, widzisz, ile ma polubień, udostępnień. Zauważasz, że cały czas pojawiają się filmiki ukazujące daną rzecz, dany styl, dany motyw.
Może właśnie warto zacząć od takiej modnej niszy? Wystartowanie w czymś, co jest obecnie „w trendzie” bywa kilkukrotnie łatwiejsze.
Krok 5: Porozmawiaj o tym z kimś
Następna sprawa – porozmawiaj z różnymi osobami. Nie zostawiaj pomysłu tylko w swojej głowie, ale… wyjdź do ludzi.
Może warto napisać kilka wiadomości przez Instagram do osób, które interesują się tym tematem. Często ludzie są bardzo chętni do pomocy, a także do rozmowy z kimś konkretnym i kompetentnym.
Być może w swoim otoczeniu masz kogoś, z kim można porozmawiać na ten temat, a jeśli nie, są też eksperci, którzy się tym zajmują. Ja osobiście wspieram nowe pomysły, biznesy i sklepy na Etsy, więc jest możliwość konsultacji ze mną – szczegóły znajdziesz na dole wpisu.
Krok 6. Przygotowuj się, ale zacznij działać
Ostatnia rada to taka, żeby owszem, zrobić ten research i dobrze się przygotować, ale też nie przesadzić. Pamiętaj, że połowa rzeczy wyjdzie w praniu, czyli trzeba będzie testować, sprawdzać i działać.
Jeśli coś nie pasuje, zmieniaj to.
Jeżeli coś się dobrze sprzedaje, coś stało się bestsellerem, to duża szansa, że rynek tego właśnie oczekuje, i warto iść w tę stronę, tworząc więcej takich rzeczy.
Zresztą, samo Etsy jest tak skonstruowane, że jeśli coś staje się bestsellerem, platforma jeszcze bardziej promuje ten produkt, pokazując go kolejnym potencjalnym kupującym. To jest takie zamknięte koło – albo coś chwyci i sprzedaje się jak szalone, albo podobny produkt nie wzbudza zainteresowania, bo Etsy nie pokazuje go tak często, jak tego, który już się sprawdził.
To samo dotyczy sklepów – jeśli włożysz dużo wysiłku w promocję swojego sklepu na zewnątrz, Etsy odwdzięczy się, częściej pokazując go swoim użytkownikom.
A może tak ułatwić sobie życie?
Jeśli testujesz, działasz, robisz różne rzeczy, a to nie działa, być może nie masz obiektywnego spojrzenia na to, co robisz.
Warto wtedy skonsultować się z kimś z zewnątrz, kto ma doświadczenie i obiektywne spojrzenie. Kto widział już tysiące ofert i odnoszących sukcesy sklepów na Etsy.
Ja osobiście zajmuję się tym zawodowo. Zapraszam Cię na mój kurs „Etsy Supersprzedaż”, który krok po kroku opisuje wszystkie elementy powstawania supersklepu na Etsy.
Kurs Etsy Supersprzedaż znajdziesz tutaj:
Możesz również zgłosić się do mnie indywidualnie, wtedy razem popracujemy nad Twoim sklepem lub pomysłem.
Przygotowujemy wszystko, działamy, sprawdzamy, monitorujemy i wprowadzamy zmiany. Porównuję to trochę do wizyty u doktora – jeśli coś nie działa, warto udać się do kogoś, kto spojrzy indywidualnie na Twój przypadek. Możesz pytać wujka Google, ale wiadomo, jak to bywa z tymi poradami.
Wsparcie indywidualne – pomoc przy zakładaniu sklepu / wsparcie sprzedażowe instniejących sklepów:
A jeśli dopiero zastanawiasz się nad Etsy i chcesz wiedzieć, jak dobrze zacząć, polecam Ci mój Ebook Dobry start z Etsy:
To tyle na dziś. Jeśli masz jakieś pytania dotyczące researchu lub twojej niszy, napisz, chętnie odpowiem!